Order Guidelines

Tuesday, July 3, 2012

Perak Awesome Trip: Gua Tempurung, Gopeng


Tarikh: 26/06/2012
Keanggotaan: Iliana, Syaza, Wani, Izzah, Dila, Aina, Aida, dan Nabila
Pakej: Tour 3
Harga: Dewasa RM11
Jam: 10 am


Assalamualaikum dan haiiii ! Last week, gua dengan beberapa classmates gua berhadapan (???) dengan satu trip bersama di negeri Perak! K kirenye gua dengan Dila tuan rumah la pasal kitorang dak Perak. Hewhew. Ada la beberapa tempat kitorang lawati, and entri ni akan melaporkan kisah di Gua Tempurung dahulu ya!

Okay, Gua Tempurung ada menyediakan 4 jenis tour; dua dry tour dan dua wet tour.

Tour 1 (GF --> Tak tau stands for what!!): Paling pendek perjalanan, kering, harga RM6 dewasa, kanak-kanak tak diketahui
Tour 2 (TOW --> Top Of the World): Tour kering yang lebih panjang, harga RM9 dewasa, RM4.50 untuk kanak-kanak
Tour 3 (Tak tau apa singkatan namanya): 2.5km kalau tak silap, lebih-lebih kurang macam tu la, dry and wet, harga dewasa RM11, kanak-kanak, why should I care? HAHAHAHAHA
Tour 4 (GT --> Grand Tour): Nama pun dah grand kan, ha yang ni paling mencabar, 3km lebih, dry and wet, dan ini perjalanan yang paling lengkap. Harga RM22 kot untuk dewasa, kanak-kanak? Eh kanak-kanak tak elok mencabar-mencabar ngat macm ni.. bahaya.. hikhik

Nak kena pegi pukul berapa?

Okay, tempat ni bukak dari jam 8:30 am kalau tak silap, tapi ADVISABLE untuk tiba sebelum jam 10:00 am. Sebab nanti nak kena register lagi, apa lagi tu semua kan persediaan dia. Jadi ambil masa sikit. Untuk wet tour, sampai pukul 12:00 pm je dibuka. Selepas itu, takde dah wet tour. Takut hujan ke apa kan, bahaya. Dry tour dibuka sampai petang.

And and and... hari Jumaat takde wet tour ye. Ada dry tour je. Baki hari yang ada lagi 6 tu, semua available untuk wet tour.

So... kitorang sampai around 10:00 am cam tu la.

K kucing tu seriously datang dari mana tah semata-mata nak dok depan kitorang untuk bergambar. BIOR BETOI ???!


Bergambar kat kolam hiasan sikit.. Nampak benor bukan tujuan nak tangkap gambo kolam tu sebab nampak kolamnya 'secolet tet' je ha! (secolet tet = kecik bebenor)


Yep, inilah realitinya.. Bukan edit tambah lighting ni! haha. Seriously memang cantik tangkap gambar dalam gua tu bila kat part ada spotlight. Dia kasi efek cam keemasan! Tantek ngat!!

Okay, ni yang 1st tour guide kitorang tunjuk. Ni permukaan dinding gua ni. Bila disuluh, nampak macam muka kucing. Horror gile muka dia. SENYUM! haishhh

Ni pulak menyerupai kepala kambing. alooo nomey nomey.

Ikan!

Macam dolphin tak kalau dilihat secara menegak?

Bentuk gajah.. hah malas nak cakap dah. Kalau rasa ada macam bentuk gajah, ada la.. kalau tak nampak.. takpe la..datang le ke Gua Tempurung sendiri! hahahaa


Ni lak namanya... MONALIZA! Ye... Monaliza, bukan Monalisa!

Nampak tak? Yang ni coraknya nampak macam imam (yang paling kiri tu) and kat belakang dia berbaris makmumnya..

Ni macam bentuk orang perempuan tengah cuci rambut secara mencangkung. Fahami rajah tersebut!

Ni alat-alat untuk melombong bijih timah.

Para peserta seramai 8 orang!

Ni lukisan puak-puak komunis untuk merancang pembunuhan Sir Henry Gurney. Siap ada lukis jam lagi untuk menunjukkan masa yang dirancang untuk aktiviti tersebut =='' Kalau tak tau cerita pasal Henry Gurney memang sia-sia je belajar sejarah kat skola dulu. wakakaka. Ha, Gua Tempurung memang jadi markas komunis pun dulu.

Waktu musim hujan, kawasan ni akan menjadi air terjun. Nampak tak bentuk semula jadi seperti beralun-alun macam pergerakan air kat dalam gambar ni? Itu kesan pergerakan air terjun.

Batu kapur yang berkilat-kilat sebab mengandungi air.

Nampak tak? Macam bentuk perempuan hamil dari sudut tepi. Nampak tak???? Rambut dia panjang... awuuuuu.. seramnyaaa.... hahaha....

Batu yang tampak lonely tu ada lekuk di tengahnya hasil perbuatan titisan air terhadapnya setelah sekian lama! Masih lagi menitik hingga ke saat ini...

Macam  kera tengah memandu tak? Err macam kera tengah naik go-cart je.




Aktiviti menyentuh tanah yang mengandungi bijih timah yang ngat ngat halus!


Ini pula ialah stalagmite yang baru je nak terbentuk hasil titisan air melalui stalagtite di atasnya. Nampak tak dia macam susu-susu tu? Ha part yang tu keras sebenarnya. Nampak je macam susu.. SUSU KERAS TU!


Ehem. Nampak tak? I WAS HERE. Eh no no... Ada '8 MD62' kat situ. Why don't us wrote I WAS HERE on the rock? Because I WAS HERE is too mainstream !! ==''

Okay itu bermaksud, ada 8 orang budak MD62 dah sampai di Gua Tempurung!

Okay.. lepas tu bermulalah wet journey kitorang. Best sangat! Ada sliding kat batu, merangkak dalam air di bawah stalagtite yang banyak, baring dalam air sambil tutup semua torchlight, dan macam macam lagi! Seronok sangat! Sayang takde gambar.. Sebab takde siapa yang berani mempertaruhkan kameranya! Haha

Tips untuk bawak kamera dengan selamat:
Bungkus dengan plastik yang air takleh masuk, and masuk dalam tupperware yang ketat dan kedap udara. Sebelum nak bawak pegi gua, test-test dulu kat rumah, tengok masuk air ke tak. Gua dah buat dah haritu, sampai hari nak pegi Gua Tempurung, tak jadi nak bawak sebab takut kamera rosak ke apa ke. Yala, kite mana tau apa nak jadi kan.

Ni bila dah habis dah. Dah sampai kat tempat awal-awal masa masuk dalam gua. Kawasan ni pernah jadi tempat shooting dalam filem Duyung, masa Apek jumpe banyak harta karun tu.. Oh ya, airnya sangat jernih dan sejuk! Best sangat!
Tips lagi:

1. Pakai seluar yang tebal, takut terkoyak ke apa ke masa sliding kan.
2. Pakai kasut sukan, kalau boleh yang tidak diperbuat dari fabrik. Kasut macam ala2 kulit or getah adalah yang terbaik untuk dibawa masuk ke dalam air.
3. Kalau ada pad lutut, lagi bagus. Sebab sakit kot lutut merangkak dalam sungai gua tu! Banyak batu halus!
4. Torchlight harus ada. Sebab memang gelap gelita dalam gua tu (kat kawasan yang takde spotlight)
5. Air. Ye. Dahaga!


Lepas caving... kita main flying fox pula!

Harganya?

RM20 untuk 3 kali main per individu. Kalau nak main sekali, RM10. Baik main 3 kali kan? Oh ya, 3 kali tu untuk satu orang, tak boleh campur-campur orang rupenye =.= kalau tak lagi jimat kan. hewhewhew




Syaza di platform persediaan!
Hah gua la tu.

Iccah Iccah! IZZOH !

Haha menarik la gambar Wani ni.

Haih...

Antara kemudahan kat Gua Tempurung ni adalah toilet, tempat mandi, surau, gerai makan, gerai souvenir, sewa basikal, dan ada tasik kat depan gua. Untuk main kayuh-kayuh dalam tasik tu kot.

K itu je perjalanan di Gua Tempurung! Perjalanan akan bersambung lagi...!
Bye!
Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment